El
fenomen italià de Beppe Grillo
Beppe Grillo és un còmic històric italià imatge del
moviment 5 Estrelles que ha aconseguit un
històric 25,5% dels vots en les últimes eleccions italianes.
El moviment 5 estrelles
ha aconseguit aglotinar el cansament de la gent i els seus sorprenents
resultats demostren el divorci entre la societat civil i les èlits que ens
governen.
Beppe Grillo ha estat
definit com un líder populista. La definició de populisme ens diu: “ve del concepte llatí de Populus que significa poble i que en la
actualitat és un terme polític utilitzat per designar diferents corrents
heterogènies però que es destaquen per la seva aversió discursiva o real a les elits econòmiques i
intel·lectuals, el seu rebuig dels partits tradicionals (institucionals i
ideològics), la seva denúncia de la corrupció política per part de les
classes privilegiades i la seva constant apel·lació al "poble" com a
font del poder.”*(Viquipèdia).
Vista la
definició, em sembla un corrent bastant coherent i apropiat per la situació
actual que estem vivint. No obstant, em xoca la posició que expressa el filòsof
Fernando Savater en un article del País publicat avui, on diu “No se si aquí
habra algún Grillo que me parece un tipo peligroso que dice barbaridades y
nadie se lo hace pagar, pero lo que si que hay es algún grillado y ese es el
riesgo.” I afegeix “... Como los políticos no ofrecen soluciones, está la
tentación de pedir que se vayan todos y que vengan los antipolíticos, pero esto
no es política.”.
Clarament Savater
es posiciona en contra. Intento buscar alguna explicació, l’única cosa que em
ve al cap és que aquests corrents poden deixar un clima d’ingovernabilitat com
el que està patint ara a Itàlia, però em pregunto: realment no podríem buscar
un model proper a la definició de “populisme” per tirar endavant un poble i un
país?