| Autor: Max Silva Abbott | Fuente: Arbil.org El valor de la Verdad | |||
| Reflexión de Max Silva Abbott sobre el valor de la verdad y su relevancia en el mundo de la información. | |||
|
lunes, 25 de febrero de 2013
domingo, 24 de febrero de 2013
L'ètica de la veritat
Dir la veritat hauria de ser una virtut política tan natural que no fos ni notícia quan un polític no ens enganya i, en vista de la sorpresa que ha provocat aquí i allà trobar-se amb un polític que practica l'ètica de la veritat, demostra l'excepcionalitat del discurs polític del president Artur Mas. He trobat molta gent d'aquí que em diuen que s'han quedat sorpresos en descobrir un president que no té doble llenguatge. Els prejudicis els havien ocultat la realitat d'aquest president, i cada dia veiem més com també els polítics espanyols i la premsa en general d'allà van acceptant que aquesta vegada “això va de veritat”.
Sospito que el greu error de Mariano Rajoy de no voler ni parlar del pacte fiscal s'explica per la convicció que el president Artur Mas anava a la Moncloa a fer el fanfarró, i és que només així em puc explicar aquesta falta de visió d'estat. Ara comencen a descobrir que Catalunya ja no és la que era i que vol decidir el seu futur; un futur que només els catalans, en llibertat, decidiran democràticament.
Passada l'etapa de la sorpresa, ells comencen a moure els seus actius, que també són molts i poderosos, no ens enganyem. I la primera estratègia és posar-nos la barrera de la Constitució espanyola, la crisi econòmica, i moure els fils de la por, especialment a través d'algun polítics i empresari mediàtics. Aquests estirabots que hem pogut llegir aquesta setmana demostren que intueixen que això va de debò, amb els més eixelebrats, com si fossin preconstitucionals, reclamant que hi intervingui la Guàrdia Civil.
Potser alguns no ho recorden, però el 20 de novembre del 1975 va morir Francisco Franco al llit de l'hospital de La Paz de Madrid, i és veritat que una gran filera de milers de persones li van anar a donar l'últim adéu fins que va ser enterrat amb tots els honors al Valle de los Caídos. Ell va dir que ho deixava tot lligat i ben lligat. Tots els procuradors (diputats) i el mateix rei havien jurat pel seu honor defensar els principis fonamentals del franquisme i, malgrat això, els franquistes varen ser capaços de trobar la clau per obrir-se a la democràcia. En aquell moment, també el món i Espanya vivia una greu crisi econòmica i l'embargaments del petroli dels països de l'OPEP. S'imaginen que aleshores algun polític o empresari hagués dit que no es podia canviar res perquè havien jurat els principis del Movimiento o perquè estàvem en una greu crisi? Les dues coses eren certes, però ningú no s'ho imagina. La història demostra que el més assenyat és que, quan hi ha una onada fortíssima, el més prudent és canalitzar la força i l'error més greu és intentar-la aturar.
En aquells moments hi va haver gent que potser no era pas gaire amant de la democràcia, però potser com a mal menor, van entendre que o bé facilitaven el procés que reclamava el poble o l'onada s'ho emportaria tot; i van estar a l'altura de les circumstàncies. Avui aquesta visió d'estadista no hi és, i l'enrocament del govern de l'Estat i de les forces polítiques espanyoles o espanyolistes és d'una miopia impròpia d'estadista. L'excusa de la Constitució o de la crisi no és res mes que una excusa. Aznar, per poder governar el primer mandat, va haver d'accedir a abolir el servei militar, que la Constitució diu que és obligatori i cedir com a policia de trànsit els Mossos d'Esquadra, que també la gran llei es reserva.
És cert que tenim la crisi econòmica més greu de molts anys, però excusar-s'hi per aturar el què és una gran demanda popular provocarà molta més inestabilitat de la que es vol evitar. Que ningú es pensi que amb la Constitució ho tenen tot lligat i ben lligat, la història demostra que els valors de la democràcia sempre s'acaben imposant. Clar que el profeta Jeremies advertia que hi ha pobles que tenen ulls i no hi veuen i orelles i no hi senten.
He triat aquest article perquè encara que sigui de fa uns mesos diu molt sobre la situació del nostre país i sobre els valors que desgraciadament no tenen molts polítics. Tracta de l'ètica i política. Temes que hem tractat i estem tractant a classe i a més a més de la actualitat que vivim cada día al nostre país. Ens servirà per reflexionar sobre moltes coses i espero que també per aprendre alguna cosa.
Superheroïnes.
BELLESA O SOL·LITUD?
En veure aquesta imatge, podem pensar en lo maca que és, els seus colors intensos i per tant el fet de destecar per sobre d'altres no tan vistoses o maques. Mentre que per l'altre banda, en veure la fotografia podem pensar en lo sola que es troba aquesta flor. Allunyada de les altres i per tant el seu aspecte no queda realçat per falta de "companyia".
Realment qualsevol de les dues ideas podria ser totalment acceptada i vàlida només pel fet de ser argumentada i per la percepció que té cada persona del que els seus sentits l'informen. Cada una d'aquestes idees que es podrien manifestar per part de qualsevol individu, tenen molt a veure amb la situació d'aquest i el seu estat d'ànim. Ja que per exemple algú que es troba sol o està passant per un moment difícil segurament li seria més difícil interpretar la imatge com una exemplificació de bellesa i es decantaria per pensar en lo sola que es pot trobar aquesta flor.
Mentre que per algú altre el que cridaria més l'atenció seria el seu aspecta i per tant ho podria relacionar amb experiències positives o estats d'ànim. Mentre que per algú amb gustos diferents podria valorar la flor com una entre moltes i per tant la seva classificació no seria tant positiva com l'anterior. Per tant podem dir que no només la realitat depen de la percepció de cadascú segons els sentits, sinó pels gustos, experiències viscudes, l'educació rebuda, el lloc de naixement, situació social, etc..
Finalment, expressar que no es poden realitzar judicis per les conductews de les persones sense saber abans la situació que ha provocat aquella acció o conducta. Encara que això no vol dir que hem d'assegurar la noster convivència i per tant es necessita un organisme encarregat de dictar les pautes necessàries i aplicar les conseqüències necessàries perquè realment existeixi aqusta convivència de respecte.
lunes, 18 de febrero de 2013
Realment és real?
Com ja sabem la realitat exterior a la nostre ment, és a dir el mon tal i com el coneixem, per a cada persona és diferent, cadascú veu un objecte d’una manera diferent per la qual cosa la realitat objectiva, la realitat pura, és a dir tal i com es l’objecta no ho podrem percebre mai.
Mai?
Es cert que no sabem com l’altre veu aquell objecte ni com el percep ni quina interpretació
en fa la seva ment, perquè es impossible de descriure. Però per aquest simple
fet, pel fet de que no podem saber el que l’altre veu tampoc podem afirmar que
ho veu diferent a la resta, pot donar-se el cas que dos individus vegin un
objecte absolutament igual o fins i tot que tothom veiem les coses igual, ja
que les nostres reaccions a determinats estímuls sensorials són bastant similars.
Des
d’un punt de vista materialista la imatge que jo us he presentat la considerem
real ja que és matèria i considerem que tot allò material del món exterior es
allò que nosaltres anomenem “realitat”.
I perquè
no pensar, com afirma solipsisme que aquest món exterior l’hem creat nosaltres?
Que tot és una imaginació de la nostre ment i que la realitat pura està a la
ment i no a l’exterior?
D’altre
banda tenien en compte d’idealisme considerem que la realitat existeix a la
nostre ment i es el subjecte aquell que coneix l’objecte, és ha dir que aquest paisatge
existeix perquè hi ha un subjecte que el veu.
Per
acabar vui parlar sobre allò que Kant anomenava les”condicions a priori”
Conèixer
transforma l’objecta conegut. Tenint en compte aquesta afirmació és impossible conèixer
la realitat pura tal i com és independentment de com nosaltres percebem les
coses ja que pel fet de conèixer-la la nostre ment els hi aplica uns esquemes innats
per tal de poder-la conèixer i entendre-la.
Suscribirse a:
Entradas (Atom)
