martes, 28 de mayo de 2013

(Article del diari: El Punt Avui)
El ciutadà fa un pas endavant
El retrocés de l'administració ha deixat un buit que al territori estan omplint moltes iniciatives ciutadanes al rescat de localitats i comarques castigades per la crisi i la desindustrialització
http://estatic.elpunt.net/imatges/00/76/baixa/780_377_76784_b0c53bd6b935f51ab3f2c30c0cb3ae24.jpg
Els esforços perquè la generació de riquesa estigui repartida per tot el país i que la gent no hagi d'abandonar determinades comarques per guanyar-se la vida -allò que es va anomenar “reequilibri territorial”- s'han saldat amb èxits brillants però també amb fracassos estrepitosos. La desindustrialització i la crisi han evidenciat la fragilitat de les estructures econòmiques d'alguns territoris massa dependents de determinats sectors d'activitat o de certs motors de creixement, que, en perdre pistonada, han acabat per ensorrar-ho tot. “Les iniciatives per consolidar les economies d'aquestes zones anaven en la bona direcció, però no han tingut la fortalesa necessària per aguantar la caiguda de la demanda”, explica Pere Segarra, director de la Càtedra d'Emprenedoria i Creació d'Empreses de la Universitat Rovira Virgili (URV).
En aquests moments, la falta d'alternatives laborals i de perspectives per a les noves generacions amenacen amb aguditzar el problema de despoblament en algunes zones i la novetat és que l'administració es troba sense recursos per contrarestar-la.
En aquest context molts ciutadans han començar a mobilitzar i a ocupar l'espai que està deixant el sector públic i, des del compromís i la dedicació desinteressada, han començat a organitzar-se al voltant d'un bon grapat d'iniciatives que estan sorgint com bolets per tot el territori. “Els catalans veuen que ja n'hi ha prou de queixar-se i de buscar culpables i s'han començat a arromangar”, assegura Salvador Garcia Ruiz, coautor del llibreCatalunya last call (Viena Edicions). Garcia Ruiz explica que durant la confecció d'aquest full de ruta “per fer enlairar el país” han detectat una gran quantitat d'iniciatives sorgides de la ciutadania i amb un esperit constructiu. Per això s'han animat a obrir un web (propostesdepais.cat) en el qual insten els catalans a aportar la seva solució per sortir de la situació actual.



Vull relacionar aquest article amb la definició de ciutadà que em treballat a classe i fer-hi un comentari tot expressant la meva opinió.
El ciutadà, des del meu punt de vista ha de ser una persona activa, dinàmica i participativa en tots aquells afers que repercuteixen directament sobre ell o ella. És per això que vull destacar aquest escrit, ja que en vistes de com està la situació actual, els ciutadans han deixat de lamentar-se i han començat a actuar, a posar fil a l’agulla per resoldre els problemes econòmics o socials amb la finalitat de sortir de la situació actual.
Hi ha agut propostes i iniciatives, bàsicament s’han manifestat i han estat participatius.
El ciutadà (utòpicament parlant) és un home honrat, treballador, una persona que vol millorar tot allò que estigui al seu abast i que vol tant el seu bé individual com el col·lectiu.
I crec que precisament lo que aquestes persones estan fen és això, a banda de millorar el seu estat actual, també tenen d’intenció i l’iterés de millorar la societat d’una manera global.


No hay comentarios:

Publicar un comentario