(Article del diari: El Punt Avui)
El ciutadà fa un pas endavant
El retrocés de l'administració ha deixat un buit que al territori estan
omplint moltes iniciatives ciutadanes al rescat de localitats i comarques
castigades per la crisi i la desindustrialització
Els esforços perquè la generació de
riquesa estigui repartida per tot el país i que la gent no hagi d'abandonar
determinades comarques per guanyar-se la vida -allò que es va anomenar
“reequilibri territorial”- s'han saldat amb èxits brillants però també amb
fracassos estrepitosos. La desindustrialització i la crisi han evidenciat la
fragilitat de les estructures econòmiques d'alguns territoris massa dependents
de determinats sectors d'activitat o de certs motors de creixement, que, en
perdre pistonada, han acabat per ensorrar-ho tot. “Les iniciatives per
consolidar les economies d'aquestes zones anaven en la bona direcció, però no
han tingut la fortalesa necessària per aguantar la caiguda de la demanda”,
explica Pere Segarra, director de la Càtedra d'Emprenedoria i Creació d'Empreses
de la Universitat Rovira Virgili (URV).
En aquests moments, la falta
d'alternatives laborals i de perspectives per a les noves generacions amenacen
amb aguditzar el problema de despoblament en algunes zones i la novetat és que
l'administració es troba sense recursos per contrarestar-la.
En
aquest context molts ciutadans han començar a mobilitzar i a ocupar l'espai que
està deixant el sector públic i, des del compromís i la dedicació
desinteressada, han començat a organitzar-se al voltant d'un bon grapat d'iniciatives
que estan sorgint com bolets per tot el territori. “Els catalans veuen que ja
n'hi ha prou de queixar-se i de buscar culpables i s'han començat a
arromangar”, assegura Salvador Garcia Ruiz, coautor del llibreCatalunya last
call (Viena Edicions). Garcia Ruiz explica que durant la confecció
d'aquest full de ruta “per fer enlairar el país” han detectat una gran
quantitat d'iniciatives sorgides de la ciutadania i amb un esperit constructiu.
Per això s'han animat a obrir un web (propostesdepais.cat) en el qual insten els
catalans a aportar la seva solució per sortir de la situació actual.
Vull relacionar aquest article amb la
definició de ciutadà que em treballat a classe i fer-hi un comentari tot
expressant la meva opinió.
El ciutadà, des del meu punt de vista ha de
ser una persona activa, dinàmica i participativa en tots aquells afers que
repercuteixen directament sobre ell o ella. És per això que vull destacar
aquest escrit, ja que en vistes de com està la situació actual, els ciutadans
han deixat de lamentar-se i han començat a actuar, a posar fil a l’agulla per resoldre
els problemes econòmics o socials amb la finalitat de sortir de la situació
actual.
Hi ha agut propostes i iniciatives, bàsicament
s’han manifestat i han estat participatius.
El ciutadà (utòpicament parlant) és un home honrat,
treballador, una persona que vol millorar tot allò que estigui al seu abast i
que vol tant el seu bé individual com el col·lectiu.
I crec que precisament lo que aquestes
persones estan fen és això, a banda de millorar el seu estat actual, també
tenen d’intenció i l’iterés de millorar la societat d’una manera global.

No hay comentarios:
Publicar un comentario